På 1500-tallet ønsket kong Henrik VIII av England å skilles fra Catherine av Aragon for å gifte seg med Anne Boleyn. Kongen ba pave Clement VII om å bryte ekteskapsbåndet med sin offisielle hustru, slik at kongen kunne ta seg en annen kone. Men Paven sa en udødelig setning: « Hvis jeg hadde hatt to sjeler, ville jeg ha ofret en sjel for kongen. Men jeg har bare en sjel. Derfor kan jeg ikke gi det som kongen ber om».

Kong Henrik VIII ble sint, så han forlot den katolske kirken og etablerte dagens anglikanske kirke. Denne separasjonen forårsaket umåtelig skade for kirken. Men kirken ville heller godta det enn å ødelegge det gyldige ekteskapsbåndet.

Kjære brødre og søstre, i dagens evangelium siterer fariseerne Moseloven som tillater en jøde å skille seg fra sin kone. De sier: “Når en mann har tatt en kvinne til ekte, og han ikke bryr seg om henne lenger, fordi han har funnet noe ved henne som bryr ham imot, kan han skrive et skilsmissebrev og gi til henne og så sende henne bort fra sitt hus” (5 Mos 24,1).

Men Jesus legger vekt på ekteskapets varighet og uoppløselighet, så han sier: “I skapningens opphav gjorde Gud dem til mann og kvinne og derfor skal mannen forlate sin far og mor, og de to skal bli ett legeme. Altså er det ikke lenger to, men ett legeme. Og det som Gud da har sammenføyd, det har mennesket ikke lov til å adskille”.

Gjennom sitt svar gir Jesus oss de tre mest grunnleggende kjennetegnene ved ekteskap og familie.

For det første er Gud selv arkitekten som tegner og direkte bygger ekteskapet og familien. Sannelig viser den første lesningen at Gud etablerer det første ekteskapet og familien med et veldig poetisk bilde: Så lot Herren Gud en dyp søvn komme over Adam. Og mens han sov, tok Gud et av hans ribben og fylte igjen med kjøtt. Av det ribbenet Herren Gud hadde tatt fra mannen, bygget han en kvinne (Eva) og førte henne bort til ham. Da sa Adam: “Dette er da ben av mine ben og kjøtt av mitt kjøtt” (1 Mos 2, 23). Slik skapte Gud ekteskap og familie. Det fineste han har skapt, er familien.

For det andre valgte Jesus Kristus, Guds eneste sønn, å bli født og bo i Nasaret-familien med jomfru Maria og den hellige Josef for å gjennomføre Guds plan for å redde menneskene. Faktisk, i løpet av de 33 årene Jesus Kristus tok på seg menneskelig status, brukte han 30 år på å søke tilflukt i Nasaret-familien. Samtidig var det første miraklet Jesus Kristus utførte, også til glede og lykke for en ny familie da han gjorde vann til vin på bryllupsfesten i Kana.

For det tredje gjorde Jesus Kristus ekteskapet til et mysterium da han innstiftet dette sakramentet. Dette betyr at ekteskapet er en pakt om evig kjærlighet mellom mann og hustru. Denne pakten beskriver Guds evige og trofaste kjærlighet til menneskeheten.

Ved vielsen sverger en mann og en hustru frivillig å vie livet til hverandre og også å føde barn og utdanne dem i den katolske ånd. Dermed er det katolske ekteskapet som Jesus Kristus oppretter, ikke bare en kjærlighetspakt eller en evig forening mellom mann og hustru, men også et nært bånd mellom foreldre og barn.

Kjære brødre og søstre, fra de edle verdiene i det katolske ekteskapet som Gud etablerte, ser vi nå tilbake på ekteskapet og familien vår. Vi innser at mer enn noen gang står våre ekteskap og familier overfor mange vanskeligheter, utfordringer, fristelser og farlige trusler.

Faktisk har en rekke ekteskap gått i stykker. Det kan føre til utroskap, skilsmisser og aborter hos ektepar. Samtidig bryr ikke alle foreldre seg om å oppdra sine barn. Mange barn adlyder ikke og respekterer ikke foreldrene sine.

Kjære brødre og søstre, hvordan kan vi overvinne vanskelighetene og fristelsene som oppstår i våre ekteskap og familier i dag? Vi, som ektefeller, foreldre, barn, søsken i familiene, må alltid leve i kjærlighet, tilgivelse og enhet med hverandre. Vi må alltid leve ærlig, ofre oss og tjene hverandre. Vi skal alltid prøve å være ydmyke, omsorgsfulle og hjelpe hverandre.

Herre, velsign vårt ekteskap og vår familie, slik at vi kan tilegne oss de edle verdiene i katolske ekteskap og praktisere dem perfekt i vårt familieliv.

Amen.